Overland to Egypt

Författaren är en 58-årig Nya Zeeländare, numera bosatt i England. Han har tidigare skrivit en bok om hur han åkte med en gammal Royal Enfield från England till Indien. Nu planerar han att åka England-Egypten tur o retur på en gammal BSA Bantam och att skriva en bok om sina upplevelser.

För ändamålet anskaffar han en 1952-års Bantam som han renoverar, trimmar och modifierar, bl.a byte till 175cc motor med elektronisk tändning. Han monterar massor med sponsorbetalda ej nödvändiga detaljer.

Ganska snart efter starten blir det problem med överhettad motor och glödtändningar. Efter 16 resdagar har han kommit till Italien och nu har motorn så svåra skador att han får avbryta. Året efter gör han ett nytt försök och nu går det lite bättre men fortfarande glödtändningar. Men han kommer till Genua, tar färjan till Tunis och efter många problem når han Egypten. Återfärden underlättas genom långa färjetransporter och biltåg och han når hemmet för egen maskin.

Författaren anser att alla problem orsakas av bensinen och att allt under 95-oktan är odugligt (när jag för 55 år sedan åkte genom Spanien var det med 72 oktan och det var inga problem. Men då var det inga högkompressionskolvar, och inte elektronisk tändning.)

Den beskrivna resan tog 6 veckor och är detaljerat framställd i dagboksform. Författaren ger ett sympatiskt intryck och är en mycket duktig berättare. Hans tekniska kunnande står på en klart lägre nivå och därav orsaken till hans problem.

Boken på engelska omfattar 278 sidor.

BookAuthor
Gordon G.May
PublisherName
Rixon Groove U.K.
PublishedYear
2012
BookLanguage
Engelska
NumberOfPages
278
ISBN
978-0-9561168-3-3